CAMPUS TOUR_ KDG HOGESCHOOL


Op deze tweede dag van de campustour was Campus Groenplaats van de Karel de Grote Hogeschool de sfeervolle achtergrond van onze kennismaking met enkele interessante student-ondernemers en hun verhalen. Opnieuw voorzag SINC ons van een getalenteerde host: dit keer was het aan Nieke van der Burgh, naast gastvrouw van dienst ook marketing manager bij de studentenorganisatie. De bakfietsen werden voor de gelegenheid gezellig binnen geplaatst voor een heus tv-studiogevoel en al snel kwamen de eerste gasten aangelopen.


Twee vrolijke kerels namen plaats aan de bakfiets: Ian en Nick Stuyts. Zij richtten samen Straddle op: een systeem dat van a tot z jouw beleggingen regelt. Je kan dus zomaar rijk worden wanneer je je geld aan hen toevertrouwt.


Nick startte Straddle oorspronkelijk alleen, maar miste nog kennis over de nodige software voor de applicatie. Toen kwam Ian op zijn pad, ingehuurd als freelancer. “We hebben het aan de hogeschool te danken dat we elkaar ontmoet hebben. De school heeft ons samengebracht om onze talenten samen te smeden tot een succesvol bedrijf.” Intussen zijn ze volwaardige partners.


De komende tijd hebben ze nog wel wat nieuwe ideeën voor toekomstige producten, zoals bijvoorbeeld het handelen in goud. Maar echt een tijdlijn voor ogen houden, willen ze niet: “We willen de veiligheid bewaren en niks overhaasten. Op basis van ons succes zullen we zien wat we nog kunnen doen.”


Straddle is niet enkel een applicatie, maar ook een service. “We begeleiden de gebruiker en leggen de volledige werking uit. Ze kunnen op beide oren slapen: hun centjes worden goed besteed.”


Vicky van Bouwel, onder andere verantwoordelijk voor het ondernemerscentrum bij KdG, kwam ook langs bij Nieke. Het voornaamste doel van het ondernemerscentrum is om ondernemerschap bij alle studenten te brengen. Intussen telt het centrum al 140 student-ondernemers uit allerlei verschillende richtingen, en dat getal groeit jaar na jaar.


“Onze aantallen blijven groeien, en ik denk wel dat dat komt door onze coaching. We proberen een sterk team van coaches samen te stellen. De studentencoaches zijn voornamelijk docenten met ondernemersskills, aangevuld met externe coaches uit het bedrijfsleven.” Maar het ondernemerscentrum doet niet enkel aan coaching. Ook met specifieke vragen kunnen de student-ondernemers bij hen terecht. Het centrum brengt de studenten ook samen, zodat ze van elkaar kunnen leren. “De ene student is namelijk meer marketinggericht, terwijl de andere meer technische kennis heeft.”


Al het goede dat Vicky en haar collega’s leerden uit de pandemie, nemen ze mee naar het campusleven vandaag. “Maar het persoonlijk contact is zo belangrijk en we zijn zo blij dat het weer gezellig druk is op de campus. Mensen die kiezen voor het onderwijs krijgen meestal energie uit contacten met mensen. We hebben het zo gemist!”


Naar de toekomst toe wil het ondernemerscentrum blijven groeien in aantallen. “Met zo veel talent op de verschillende campussen, zou het mooi zijn als we meer kruisbestuiving krijgen. Denk maar eens aan alle maatschappelijke problemen die we samen zouden kunnen oplossen.”


Lindeke, studente KMO management, speelt een thuismatch vandaag: zij studeert aan Campus Groenplaats. Dit academiejaar kiest ze ervoor om, in plaats van stage te lopen bij een bedrijf, een eigen bedrijf te starten. Sarabi was geboren.


Sarabi wordt een skincarebedrijf voor mannen en vrouwen. “Gezichtsverzorging is iets waar ik zelf graag mee bezig ben, dus dat lag in de lijn van mijn interesses.” Lindeke zal opstarten als pure e-commerce, maar heeft wel plannen voor een fysieke verkoop. “Een pop-upstore lijkt me sowieso wel interessant, net zoals mobiele verkoop. Ik wil klein beginnen om dan goed te groeien.” De webshop zou wel van in het begin internationaal gericht zijn.


Voor een grote tijdsbesteding is Lindeke niet bang: “Tijdens mijn stageperiode heb ik alle tijd om aan mijn bedrijf te werken.” Ze heeft er zin in.

We blijven in de huidverzorging met Selma die haar eigen bedrijf opstartte middenin de pandemie: Renewing Skin.


“Het opstarten tijdens corona was niet gemakkelijk. Maar anderzijds had ik zoveel tijd door thuis te zitten dat ik dacht: nu ga ik het doen. Ik had de kans om alles stap voor stap te finetunen. Bovendien stond ik er niet alleen voor: mijn papa is zelfstandige en was een grote steun en ook KdG bleef me aanporren zodat ik er echt voor moest blijven gaan.”

In het begin was het voor Selma even zoeken naar een evenwicht in de combinatie van haar opleiding en haar onderneming. “Maar zodra dat in orde was, ging alles eigenlijk goed.”


Momenteel biedt de studente verpleegkunde enkel laserontharing aan. Op termijn wil ze meer esthetische behandelingen kunnen aanbieden, liefst nog in haar eigen zaak. Wondzorg is haar grootste interesse, merkte ze tijdens haar opleiding. “Ik wil later ook littekens kunnen behandelen en pigmentatievlekken bijvoorbeeld. Maar het eerste punt op de agenda is specialiseren in wondzorg.” Als tip voor nieuwe student-ondernemers gaf Selma nog het volgende mee: “Vraag hulp, denk niet dat je alles zelf kan. En koop een grote agenda om alles goed in op te schrijven!”


Gepassioneerde student-ondernemer Simon kwam bij Nieke aan de bakfiets zitten. Hij wil samen met zijn beste vriend Hyperonext opstarten, een bedrijf dat grote designprojectoren ontwikkelt.

Volledig opgestart zijn ze nog niet, maar wel goed op weg. Op KdG Hogeschool leerde Simon zijn beste vriend kennen. Samen deden ze vorig academiejaar mee aan de ondernemingswedstrijd StartUp @ Campus. Dat wonnen ze en sindsdien ging de bal aan het rollen. “We kregen erg veel steun en aanmoediging, zeker vanuit het ondernemerscentrum op KdG. Met hun goede mentoren, zowel lectoren als mensen uit het bedrijfsleven, kregen we het duwtje in de rug dat we nodig hadden.”


Simons beste vriend doet de ontwikkeling van het product. De bedoeling is dat dat deze maand klaar is. Dan zit hun agenda goed vol: pitchen voor kapitaal, de ontwikkeling van de software … Al bij al zal het nog zo’n jaar duren voor het product op de markt is. “We hebben beiden de visie om internationaal groot te worden. We willen mee kunnen met de grote mannen en ze op sommige vlakken zelfs overtreffen!”


Simon zit in zijn laatste jaar. Het is dus zeker druk. “Veel vergaderingen, opzoekwerk, nieuwe dingen leren kennen … Het is veel, ik worstel met de work-life balance, maar ik zie het zeker zitten.”


De ruimte werd plots een pak meer gevuld met Griet, Annemie en Jeroen. Samen met Evert en Kamal zijn zij de coaches van het ondernemerscentrum van KdG.


“Mensen die een ondernemend idee hebben, kunnen bij ons terecht. Maar ook mensen met een lopend bedrijf kunnen dat. Ons idee is dat iedereen kan afstuderen met een diploma én een eigen zaak.” De coaches hebben elk hun eigen sterktes die ze meenemen naar de studenten. Bovendien zijn ze op alle campussen aanwezig. “De aanvragen voor het statuut student-ondernemer groeien elk jaar. We wilden graag iedereen helpen op de plaats waar ze les krijgen, daarom hebben we elk een campus waar we vast aanspreekpunt zijn. Iedereen kan ons contacteren.”


Om het student-ondernemerschap te stimuleren is er een specifiek vak om ondernemingszin aan te wakkeren. De coaches delen graag hun kennis met alle opleidingen en spreken de studenten aan tijdens alle contactmomenten. “Vorig jaar hadden we nog meer aanvragen ondanks de pandemie. Jammer dat we de studenten niet live konden zien, maar de studenten werden door corona zeker niet minder ondernemend!”



Als laatste gast ontving Nieke een doorwinterde ondernemer aan haar bakfiets. Het kon niet passender zijn: het was Marc Groven, CEO van iBike, die we kennen van de acht Antwerpse fietsenwinkels. Heeft het twee wielen, dan is de kans groot dat Marc het jou kan verkopen. Van loopfietsje tot de bakfiets die Nieke voor zich heeft: iBike heeft het!


Marc startte in de automobielsector, maar geraakte daar snel op uitgekeken. “Met een auto geraak je in deze stad toch niet voor- of achteruit.” En zo opende hij zijn eerste fietsenwinkel in 2011. Kenmerkend aan iBike zijn de verschillende gepassioneerde medewerkers, die zelf vaak wel vijf of meer fietsen hebben. “Ze doen kennis op door ervaring en kunnen zo overal wel iets over vertellen. Ik ben heel trots op mijn team!”

Marc is ‘baas’ van 42 mensen, maar zo hoort hij dat eigenlijk niet graag. “Wij zijn samen de fietsketting, en ik als CEO ben ook een schakeltje. Als het helemaal misloopt, zal het aan mij liggen, maar verder doen we zoveel mogelijk samen. Overleg en input van iedereen vind ik erg belangrijk.”


Aan het begin van de pandemie moesten de winkels acht weken dicht. Dat heeft het bedrijf pijnlijk stilgelegd, maar toch heeft de crisis iBike geen windeieren gelegd. “De rest van het jaar hebben we de schade ingehaald, omdat je niet veel meer mocht dan wandelen of fietsen. We hadden eerst geen online business, maar tijdens de pandemie verkochten we zelfs fietsen per telefoon. Dat had ik nooit kunnen voorspellen. Daar gaan we nu wel mee verder, aangezien het blijkt te werken. Maar ik prefereer het persoonlijk contact. Dat is veel gemakkelijker en een pak leuker.”


Marc krijgt vaak de vraag of hij zijn succesvol concept naar andere steden wil kopiëren, maar daar is hij duidelijk over: “Het is goed zoals het is. Ik ken de namen van al mijn medewerkers, ik ken Antwerpen en Antwerpen kent ons. En ik praat toch alleen Antwerps.” De toekomst biedt dan misschien geen uitbreiding, maar heeft wel andere uitdagingen voor Marc en zijn concullega’s uit de sector. “Al onze producten en onderdelen komen uit Azië en dat werd plots pijnlijk duidelijk. We krijgen intussen al zes maanden geen koersfietsen of mountainbikes meer binnen.” Een oplossing daarvoor is de productie naar Europa te halen, maar natuurlijk zit de expertise en de infrastructuur in Azië. Het zal dus geen gemakkelijke opdracht zijn. “Het is zo’n beetje zoals fietsen in groep met tegenwind. De hele groep moet zich aanpassen om samen de wind aan te kunnen. Ik reken erop dat de hele sector innovatief zal zijn om de uitdagingen de baas te kunnen.”


📷 Jelle Jansegers


 

Op 6 oktober ronden we de KICKOFF DAYS met een groots KICKOFF EVENT. In het Antwerpse Zuiderpershuis ontvangen we in een wervelende liveshow verschillende knappe koppen die terugblikken op het voorbije academiejaar en natuurlijk ook vooruitblikken op academiejaar 2021-2022.


 

TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Hogere Zeevaartschool, Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland,BAAS en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen


Powered by: ACERTA - SBB ACCOUNTANTS & ADVISEURS - KBC